luni, 27 iunie 2016

Prăjitură cu ciocolată și căpșuni




Anul acesta mama nu și-o dorit tort pentru ziua cu anul 59, motiv pentru care m-am prezentat la festivitate cu două miniprăjituri.

Prima dintre ele cu vanilie și ciocolată - REȚETA ASTA

Cea de a doua o avut:
- foi de pandișpan
- straturi de ciocolată cu lapte
- cremă de căpșuni
- ruladă cu ciocolată albă
- glazură oglindă
- flori din fondant, perluțe, căpșuni



1. BLAT PANDIȘPAN




Pentru că am montat prăjitura în forma de cozonac, am copt o foaie de pandișpan în  tava mare a aragazului și am decupat-o.
Ingrediente
- 180 grame ouă - 4 bucăți
- 90 grame zahăr
- 90 grame făină
- coajă de lămâie și portocală
- un praf de sare
Am mixat spumă albușurile cu sarea, am adăugat în 3 tranșe zahărul până am obținut o bezea fermă. În albușuri am adăugat gălbenușurile sparte ușor cu furculița, tot cu mixerul la viteză mare le-am încorporat. În spuma de ouă am adăugat făina continuînd mixarea la viteză mică. La sfârșit am pus coaja de citrice. În tava acoperită cu hârtie am întins compoziția și am copt blatul 15 minute la foc mic în cuptorul preîncins.
Am pregătit blatul cu o zi înainte, în momentul asamblării l-am decupat și acoperit cu ciocolată.



2. STRAT DE CIOCOLATĂ CU LAPTE
În momentul asamblării prăjiturii am pregătit ciocolata pentru blat.
- 100 grame ciocolată cu lapte
- 20 grame lapte
- 15 grame unt
Am pus pe baie de aburi ciocolata ruptă bucăți mici cu untul și laptele. După topirea ciocolatei, am omogenizat amestecul și am acoperit cu el cele 2 foi de blat decupate. Atenție la partea blatului pe care va trebui să o glazurați, partea opusă va fi unsă cu ciocolată. Eu prefer ca fața care a stat pe foaia de copt să devină și partea pe care o decorez, e mai dreaptă.



3. RULADA DE CACAO CU CIOCOLATĂ ALBĂ
Este primul element pe care l-am pregătit la prăjitură cu o zi înainte de asamblare.




FOAIA DE RULADA -  17x24 centimetri
Am folosit tot formula matematică făr de praf de copt,  zahăr + făină= ouă
Ingrediente
- 80 grame ouă - 2 bucăți
- 35 grame făină + 5 grame cacao
- 40 grame zahăr
- un praf de sare
- extract de vanilie, esență de rom, coajă de lămâie și portocală
Identic facerii de la pandișpan. După coacere am răsturnat-o pe un prosop umed și am rulat-o strâns.


GANACHE CU CIOCOLATĂ ALBĂ
Am avut o cantitate dublă față de necesar și am adăugat restul în crema cu vanilie de la prima prăjitură și în cea de căpșuni de la aceasta, drept pentru care le-am avut pe ambele neîntărite suficient.
Ingrediente pentru a umple rulada, jumătate din ce am făcut eu
- 75 grame ciocolată albă
- 60 grame frișcă lichidă
- 10 grame unt
Am încălzit smântâna, cu atenție să n-o clocotesc, i-am adăugat ciocolata bucăți mici,untul și  am așteptat 3 minute după care am amestecat. Am lăsat compoziția la răcit după care am băgat-o o oră la congelator. După ce a stat la rece am mixat-o și am acoperit foaia de cacao, pe care am rulat-o.  Nu prea corect după cum se vede din secțiunea ei.
Am păstrat o noapte rulada la frigider înainte de montarea prăjiturii. A fost pregătit cu blatul pandișpan c-o zi înainte de cremă și decorare.

4. CREMA DE CĂPȘUNI
Am avut 500 grame cremă, mi-ar fi trebuit vro 750 ca să pot evidenția rulada.
- 200 grame pire de căpșuni proaspete
- 6 grame gelatină
- 125 grame mascarpone - a fost de la congelator, deși lăsat în frigider și scurs bine, tot mi-a stricat crema
- 30 grame zahăr
- 150 grame frișcă lichidă
Crema am făcut-o în momentul montării prăjiturii.
Întâi am lăsat în apă granulele de gelatină la înmuiat. Am pus pe foc mic căpșunile pasate și strecurate cu zahărul. La primul clocot am oprit focul și am adăugat gelatina. Am amestecat până la topirea ei integrală și am lăsat compoziția la răcit. Timp în care am bătut frișca și am mixat mascarponele. În piureul de fructe răcit am adăugat 2 linguri de frișcă și mascarpone pentru a aduce a-l aduce la aceeași temperatură. Cu telul amestecând ușor am înglobat și restul de frișcă și mascarpone.
La montare am adăugat 1/3 din cremă peste blatul mic, am așezat rulada și am acoperit-o cu restul de cremă.




Am lăsat prăjitura o noapte la frigider înainte de glazurare.




5. GLAZURA OGLINDĂ

E cam șoricoasă la textură, semn că trebuie să respect cantitatea de apă din rețeta originală, dar de astă dată, ca și la prima prăjitură cu glazura galbenă, am lucrat foarte ușor cu ea. Am descoperit o variantă nouă făr de glucoză, o testez tot pentru mama la onomastica din iulie. Oglinda nu-mi iese, adică exact  ceea ce este esențial la modul acesta de decorare. Probabil siropul de glucoză nu poate fi înlocuit eficient cu energizantul.



Am pregătit glazura când prăjitura montată era întărită.
Pentru prăjitura din  tava de cozonac 25x11x7 centimetri am avut 130 grame de glazură și au fost suficiente pentru a acoperi partea superioară.
Ingrediente:
- 30 grame ciocolată albă
-50grame frișcă lichidă
- 15 grame zahăr
- 35 grame energizant
- 3 grame gelatină granule
- 25 grame apă
- un vârf de scobitoare colorant vișiniu pulbere
Întâi am pus gelatina în apă la hidratat. Apoi toate celelalte ingrediente făr de ciocolată  pe foc mic până la primul clocot când am adăugat ciocolata bucăți mici. Am amestecat să se topească și aceasta și am adăugat gelatina înmuiată când iară am învârtit cu telul amestecul pentru a dizolva gelatina. Am așteptat răcirea până s-a îngroșat ușor, moment în care am întins-o peste prăjitură.




 
6. DECORARE
Am folosit perluțe și flori din fodekor pentru decor. Se lipesc de glazură când aceasta este încă ușor moale.  Bombonelele s-au topit integral până am ajuns la mama. Le-am găsit la Auchan, 2 lei fiola, erau mai multe culori. Căpșunile proaspete le-am trecut prin miere de albine, lăsat la scurs și apoi așezate pe glazură. De la miere glazura se topește.





POVESTE CU JUMA DE KIL DE PRĂJITURI
Există o lege nescrisă în familia mea:  la toate aniversările Maria vine cu tort.
Mama, care este la capătul unui șir cu mulți sărbătoriți într-o perioadă scurtă de timp, solicită derogare de la legea tortului.

Stăteam la masă și ce-o  fost grozav în vinerea lui 10 iunie că deși aniversata se pregătise cu fripturi și alte festive, toți ne-am îngrămădit pe castronele cu păstăi fierte și mujdei pe care ea le avea ca variantă de rezervă de s-o găsi vreun postitor.




Și la momentul tortului, se face liniște să intre Maria cu personalizatul și lumânările. Și intră vedeta cu două prăjituri, care mare minune să fi atins împreună 500 grame.

În uluirea tuturor, nepoțelul meu s-o auzit limpede:
- Ha, ha, mamae e pedepșită, nu ale tolt!

Căci da, după o săptămână de muncă am ajuns la mama cu un sfert din ce pregătisem și pentru că probabil nu era destul de grav, jumătate din sfert era topit integral (prăjitura cu vanilie).

Și acum imaginea care se va suprapune tuturor momentelor numite 10 iunie:  cumnată-miu  cu un aranjament floral uriaș, ochii sărbătoritei în lacrimi și un  nici la nuntă n-am avut atâtea flori! printre suspine.

Pe masa mea de lucru o rămas ăsta care n-o avut unde ședea pe prăjituri minuscule.


Revin miercuri cu propunerea pentru Cutia misterelor și vedeta lui cireșar. 



8 comentarii:

  1. Cred că mama s-a bucurat cel mai mult de prezența voastră.
    Sa-i fiți alături mereu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oi, am uitat a zice că inițial ne-o amenințat că pleacă de acasă de ne ducem. Din păcate atât de extremistă sunt și eu. Zile bune, Ana!

      Ștergere
  2. La multi ani mamei tale!
    De multe ori am amenintat si eu pe toata lumea "nu vreau tort! Nu vreau petrecere! Nu vreau surprize!" dar de ziua mea speram sa nu ma fi ascultat nimeni :) Totusi am putere mare de convingere si m-am trezit ca majoritatea zilelor mele de nastere au trecut aproape neobservate :P Deci ar vi necesar sa invat sa spun exact ce gandesc si sa mai las prostiile :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mama știe câți bani cheltui c-un astfel de drum, de aia tot încearcă să mă convingă să renunț. Anu acesta a fost atât de categorică, eu una n-aș fi ajuns de nu insista soră-mea. Mie îmi place să nu se facă zgomot cu ziua mea. Îmi amintesc cu mare bucurie de anul în care o uitat toată lumea de ea inclusiv eu:))))

      Ștergere
  3. lA MULTI MULTI ANI MAMEI TALE !!!!MA INEBUNESTI CU COMBINATII DE,, TORT IN TORT,,CU CARTI CITITE SI PREZENTATE(NU AM TIMP DE CITIT DECIT CARTI DE SPECIALITATE EDUCTIONALA PSIHO).ACUM SUNT IN NL DE 2 ZILE SI SUNT OCUPATA PE AICI O LUNA DE ZILE CRED.tE PUP SI MAI VORBIM PE NET.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Țin pumnii, Tori, să fie pe măsura viselor tale vara asta! Aici mă găsești, nu plec :)

      Ștergere
  4. Te iubesc atit de mult incit de la 3000 de km imi este mult mai dor de tine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tori, trec zilele ca gându, nu le văd nici zorii, nici apusu, acuș se face iarnă iară și înainte de asta vei fi acasă :) Te îmbrățișez strâns ca să ajungă la tine toate energiile cele bune.

      Ștergere