marți, 22 decembrie 2015

Prăjitură cu pişcoturi şi cremă de şampanie pentru Cutia misterelor




Un text lung, editat haotic ca de sărbătoare, sărbătoarea lui nuștiucevreahtmldelamine.


Am ajuns la ultimul episod misterios pentru anu ăsta. Iubesc tare Provocarea şi-s  fericită că încă mai trăieşte în aste timpuri făr de timpi!
Pentru mine este făr de cuvinte 2015 cu reușitele sale misterioase. Iaca,  cel mai incitant proiect!
Așa arată anul meu misterios, al doilea, un grozav!


Aveam în bibliotecă o şampanie de vrun an. Da, acolo e locul sticlelor pline la mine-n casă, de aia cărţile citite aterizează la mama. Înainte ca gazda lui decembrie să dea ordin misterios îmi propusesem să refac o cremă cu şampanie de la începuturi zambetane ca să nu mai adun prafuri pe spumante căpătate. Aşa se face că atunci când Claudia o decretat ACI şampania vedeta lui decembrie în mine era să crape inima de fericire coincidenţoasă.
Mi-am impus să fac ceva simplu, să nu mă complic cu toate ingredientele, dar nu m-am putut abţine iară. Mi-s straşnic de mândră de rezultatul final, care nu-i desăvârşit, voi detalia. Ingredientele lunii sunt: ciocolată, ananas, portocale, lămâi, ouă, smântână/frișcă, lapte, cacao, brânză/cremă de brânză, biscuiți/pișcoturi și vedeta ediției șampania.


 







MINIRULADA CU CREMĂ DE CIOCOLATĂ

Am pregătit rulada cu vro două zile înainte de asamblarea prăjiturii. La Cutia  misterelor de noiembrie am descoperit crema de ciocolată amară cu brânză şi gălbenuşuri şi am presupus că funcţionează şi pentru ciocolata cu lapte. Aşa şi scria la sursă, eu am ratat-o de două ori, la mine nu se-nţepeneşte, deci renunţ a mai testa.





Foaia de ruladă - 17 x 24 cm
- 2 ouă
- 40 grame zahăr, din care 8 grame zahăr vanilat
- 40 grame făină
- 5 grame cacao
- 1 gram praf de copt
- 10 grame ulei
- esență de rom
- un praf de sare

Am copt minirulada în tava 17 x 24 cm.
Am separat albușurile de gălbenușuri, am cernut toate pulberile.
Gălbenușurile le-am amestecat ușor cu uleiul și romul.
Albușurile le-am mixat spumă tare cu sarea, am adăugat în 3 tranșe zahărurile, după topirea acestora am mai mixat bezeaua 3 minute la viteză mare. Am adăugat gălbenușurile, pe care le-am încorporat tot cu mixerul. La final am pus făina, cacao și praful de copt cernute împreună. Am omogenizat compoziția cu o spatulă. Am copt foaia 15 minute la foc mic. Am răsturnat-o pe un prosop umed și am rulat-o. Cât foaia s-a răcit rulată în prospop, am pregătit crema.



Crema de ciocolată cu lapte
- 1 gălbenuș
- 50 grame ciocolată cu lapte
- 80 grame cremă de brânză
- 50 grame frișcă lichidă

E vro 3 lei la Profi, mi-a plăcut mult!

Am încălzit în ceaunel 35 grame frișcă făr a o fierbe, am adăugat ciocolata bucățele, după 1 minut am amestescat pentru topirea ciocolatei, am adăugat gălbenușul ușor bătut cu furculița. Cât amestecul acesta s-a răcit am mixat crema de brânză cu cele 15 grame de frișcă rămase. La final, am încorporat în crema de brânză ciocolata. Am lăsat-o 30 de minute la frigider, am întins-o peste foaia cu cacao și am rulat-o. Rulada am păstrat-o la rece până la asamblarea prăjiturii.



BLATUL CU PIŞCOTURI

- este un blat minunat, l-am folosit de zeci de ori (inclusiv la alte cutii misterioase, dar nu-mi funcționează căsuța de căutare pentru a completa cu linkuri), i-am adăugat ananas, i-o priit.
- am folosit exact cantităţile de la tava 18 x 30 pentru a coace două blaturi, unul în tava de cozonac 1/3 din aluat (din 710 grame) și cel de al doilea în tava 17 x 24 (în care am copt și rulada) din restul de 2/3.
- am avut blaturi foarte înalte - 3 cm, le-am tăiat pe orizontală de 2 cm pentru misterioasă, jumătate le-am folosit pentru o altă prăjitură pe care am ratat-o
- le-am pegătit c-o zi înainte de montarea șampanoasei


Ingrediente blaturi
- 5 albușuri
- 150 grame zahăr
- 50 ml ulei
- 120 grame lapte/100 ml
- 135 grame făină
- 25 grame cacao
- 10 grame praf de copt
- 8 pișcoturi - la asamblare n-am folosit decât patru
- 65 grame ananas din compot tăiat cuburi mici - o fost puțin, ăl rămas de la negresa de post

Am mixat albușurile cu sarea, apoi zahărul ca la foaia de ruladă. În bezeaua fermă am adăugat uleiul și laptele. Cu spatula am încorporat pulberile cernute împreună, la sfârțit am adăugat ananasul bine scurs și înfăinat.






În cele două tăvi de copt am așezat hârtie, apoi am împărțit aluatul. Am adăugat câte 4 pișcoturi presate ușor pentru a intra pe jumătate în blatul crud.






Le-am copt la foc mediu pân au trecut testul scobitorii, 30 de minute.






 După coacere și răcire le-am înfoliat pân la asamblarea prăjiturii și păstrat la frigider.



Înainte de montare pe cel mare l-am decupat pentru baza lată a tăvii de cozonac și pe ambele le-am tăiat câte 1 cm pe orizontală, am avut 4 blaturi, jumate ziceam că le-am risipit p-o prăjitură ratată. Nu mă descurc făr de scobitori la ingineria asta.
Pentru șampanoasă am păstrat baza mică ce avea pișcoturi.










SIROPUL
L-am pregătit în momentul asamblării pentru însiroparea blaturilor.
- 100 ml apă
- 25 grame zahăr
- coajă de portocală și lămâie
- esență de rom
Am fiert apa cu zahărul și i-am adăugat aromele. Cu siropul rece am umezit cele două blaturi cu atenție să nu ating pișcoturile.



CREMA CU ŞAMPANIE - ACI la 2011 pe zambetania întâia oară
Am înlocuit praful pentru cremeş din varianta originală cum m-o dus capu. Rău nu m-o dus, dar se putea mult mai bine.
- 4 gălbenușuri
- 200 grame zahăr
- 200 ml lapte
- 50 grame amidon
- 50 ml șampanie + 50 ml + 100
- 1/2 păstaie de vanilie
- 10 grame gelatină
- 135 grame fișcă lichidă
- 30 grame zahăr pudră

Întâi am pus la hidratat gelatina în 50 ml șampanie.
Apoi am pregătit budinca. Am amestecat bine amidonul cu 50 grame șampanie și gălbenușurile cu zahărul și laptele. Am pus pe foc mic amestecul din amidon, gălbenușuri, zahăr, lapte, șampanie cu vanilia și am amestecat continuu pân la îngroșare. Am îndepărat compoziția de foc și am amestecat-o bine cu gelatina hidratată.  Am lăsat budinca la răcit. Am bătut frișca cu zahărul pudră.  Am încorporat treptat în budincă șampania, apoi frișca.
Mi-ar fi plăcut să fie mai cremoasă și cu o aromă mai ușoară de alcool.
Crema am pregătit-o în momentul asamblării.




GLASAJUL 
Şi pe ăsta îl testasem pentru ciocolata amară şi amuş la cea cu lapte n-o ieşit prea grozav.
- 50 grame ciocolată cu lapte
- 60 grame smântână
- 5 grame zahăr
- 10 grame unt
L-am pregătit după asamblarea prăjiturii.
Am pus pe foc mic toate cele făr de unt urmărind cu atenție să se înfierbânte dar să nu clocotească. La final am adăugat untul. Cu glasajul călduț am acoperit prăjitura.






Asamblarea în forma de cozonac
- primul blat, cel îngust şi făr de pişcoturi umezit  cu jumătate din cantitatea de sirop



- 1/3 cremă de şampanie - am avut 845 grame
- rulada așezată pe mijlocul primului strat de cremă



- restul de cremă pentru a acoperi rulada



- blatul cel lat (trampat cu restul de sirop) aşezat cu pişcoturile în jos peste cremă



După o noapte de stat la rece, am răsturnat prăjitura şi am acoperit-o cu glasajul cald.



Apoi, m-am minunat multe minute de secțiune, combinații.







Ce mi-ar fi plăcut să fie diferit
- gustul de şampanie a fost foarte puternic, 12% alcool fu a mea, Jidvei pe nume. Deşi m-am dumirit repede că nu poci merge pe cantităţile iniţiale de nu vreu să mă-mbăt, am redus la jumătate cantitatea de şampanie din cremă, tot fu ca şi când am mâncat şampanie. Porția pe care am congelat-o pentru T., după decongelare nu mai avu pic de gust șampanos
- tot la cremă mi-ar fi plăcut mai multă frişcă, am avut mai mult o budincă decât o cremă şi aci am înjumătăţit cantităţile reţetei originale pe motiv că rezulta prea multă cremă pentru forma mea.
În concluzie, taman şampania nu fu pe gusturile mele. Prăjitura în ansamblu o fost salvată de interiorul cu ruladă şi de blaturile înalte care au mai potolit alcoolul din gustul final.


O să mă mai joc cu miniruladă, îmi place mult secţiunea!  O să mă mai joc și cu șampania, de-oi mai căpăta vruna.

Oameni buni, Crăciun fericit!

4 comentarii:

  1. Imi place maxim ce ai combinat aici si arata asa frumos sectiunea aia!!!
    Imi pare rau ca nu ti-a placut gustul sampaniei.
    Multumesc pentru "raspunsul" asta delicios.
    Sarbatori cu bucurie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Claudia, lista ta a fost minunată, că eu nu prefer șampania e făr de importanță :)Îmi place mult și mie ce am izbutit și chiar o refac când mai am acces la vedetă. Sărbători cu bucurie să ne fie!

      Ștergere
  2. Doamne, ce nebunieeee ai preparat;) Bravoooo ;) Super combinație!

    RăspundețiȘtergere