vineri, 25 septembrie 2015

Tort ciocolatos cu ursuleţ




- Maria, am uitat de ziua lu’  Bebe, îmi faci repede un tort de două kile?!
E cel mai slab an zambetan în fondant. A bibili decoraţiuni este nu doar  o pasiune scumpă, ci şi una mare consumatoare de timpi, aşa că evit să mai accept astfel de cereri. 
Din fericire, pe Ale nu-l puteam refuza. Am redescoperit bucuria orelor multe petrecute între culori şi pastă modelatoare. De 4 ceasuri fu nevoie să trudesc aceste câteva elemente, încă 4 pentru blaturi şi creme şi iaca complicăceala  pentru calculat preţuri.

Toate decoraţiunile sunt din fodekor.





Am testat câteva reţete noi, pe care le aveam pe lista cu musai de-ncercat, combinaţia finală nu fu pe gusturile mele întru totu, o voi desăvâşi la tortul pentru 6 octombrie.
 Salvasem de la Jamila tortul trio ca bază pentru improvizat Cutia misterelor cu ardei iute şi ciocolată. Am testat ciocolatoasa cu lapte şi blatul. Mi-au plăcut mult ambele, le voi mai folosi.
Am încercat de la Teo crema cu zmeură – a dominat toate celelalte creme, o voi modifica.
Am luat de la Simona crema de vanilie – foarte  departe de ceea aşteptam.


Blatul cu cacao  - am făcut două, le-am copt în tava de 26 cm, am asamblat tortul în tava de 22 cm şi fu nevoie de foarte puţine ajustări, nici nu m-am dumirit ce gust are din milimetrii rămaşi. Dar, mi-a plăcut mult că s-o copt făr de burtă, Jamila spune aci că e umed şi nu trebuie însiropat, o cred! Mi-ar fi plăcut mai înalt, dar n-am găsit la sursă ce dimensiuni avea tava şi am presupus greşit.

 Pentru o singură foaie (am copt două din teama că decoraţiunile vor fi prea grele pentru ultima cremă, de nu aveau literele scobitori, aş fi reuşit şi făr de blat decorarea):
  • 65 grame făină
  • 120 ml /135 grame lapte bătut
  • 60 grame zahăr
  • 60 grame unt moale
  • 20 grame cacao
  • 1 ou
  • un praf de sare
  • 2 grame bicarbonat de sodiu – ½ linguriţă
  • esenţă de rom – am adăugat-o că-mi place
  1. Am mixat untul cu zahărul, am adăugat oul şi iară am folosit mixerul să-l încorporez în untul spumă, apoi am adăugat simultan pulberile cernute cu laptele bătut în 3 tranşe.
  2. Înainte de a turna compoziţia în tava acoperită cu hârtie am amestecat-o bine cu spatula pentru a nu mă trezi că pe fundul vasului o rămas doar unt or făină.
  3. În tava bătută uşor pentru nivelare am copt 25 de minute în cuptorul preîncins pân la testul scobitorii.
 Le-am pregătit cu o seară înainte de asamblare, după răcire le-am înfoliat şi ţinut în frigider.




Crema cu ciocolată albă şi vanilieaci la Simona varianta originală.
Când am citit reţeta mi-au atras atenţia cantitatea mare de gelatină şi lipsa zahărului. Regret c-am mai încercat-o în condiţiile acestea. Pe zambetania există o variantă mult mai grozavă la prăjitura cu pişcoturi – aci.
  • 80 grame ciocolată albă
  • 2 gălbenuşuri
  • 100 ml lapte
  • ½ păstaie de vanilie cu care am înlocuit esenţa din reţeta Simonei
  • 10 grame gelatină
  • 200 ml frişcă lichidă
  • 1 lingură zahăr pudră pentru bătut frişca
  • eu am adăugat 35 grame zahăr – fu prea puţin
Am pus gelatina la hidratat în 50 ml apă – Simona a înmuiat-o în 20 ml lapte din cei 100, n-am idee cum a reuşit. Cantitatea este foarte mare, dar mi-a fost teamă că de fac pe deşteapta mi se prăbuşeşte tortu. Data viitoare folosesc 5 grame.
Laptele l-am amestecat cu cele 2 gălbenuşuri, zahărul şi l-am pus pe foc mic cu păstaia. Am amestecat continuu pân s-o-ngroşat.
Când am oprit focul am adăugat gelatina şi am amestecat pân la topirea acesteia. Am strecurat-o din teama de cocoloaşe.
Ciocolata albă am topit-o pe aburi şi am adăugat-o gălbenuşurilor.
Am bătut smântăna pentru frişcă cu zahărul pudră şi am adăugat-o treptat peste gălbenuşurile acum cu gelatină şi ciocolată.

Când am avut gata crema de vanilie am început asamblarea tortului. Am aşezat în cratiţa de 22 cm folie PVC, unul dintre blaturi şi apoi am turnat crema. Am fost în foarte mare grabă, în 3 ceasuri trebea să prind un tren, cremele n-au stat timp suficient la frigider, congelatorul nu l-am avut liber să le zoresc, pe alocuri cremele s-au intercalat. Nu fu cu bai, dar încă visez la un tort ca cel al Jamilei, cu straturi perfect egale şi bine definite.

Cât am pregătit ciocolatoasa, blatul acoperit cu prima cremă a stat la frigider.



Crema din ciocolată cu lapte, tot a Jamilei spuneam – am luat ½ din doza ei, ar fi fost mai potrivit un strat din 2/3, a avut:
  • 150 grame ciocolată cu lapte
  • 125 ml smăntână pentru frişcă / 150 grame + 1 plic zahăr vanilat
  • 25 ml apă / 40 grame
  • 20 grame unt
  • 3 grame gelatină
Am pus peste gelatină apa.
Am topit pe aburi ciocolata cu untul. Am adăugat după topirea ciocolatei gelatina hidratată şi am amestecat pân la topirea gelatinei – tot pe aburi am ţinut ciocolata şi pân la topirea gelatinei.
Am mixat smântâna frişcă cu zahărul vanilat.
Am adăugat treptat frişca peste ciocolată amestecând cu spatula.
Am turnat crema peste cea de vanilie şi am lăsat tortul la frigider cât am pregătit zmeurata.




Crema cu zmeură – o aveam pe zambetania de la tortul cu trandafiri, dar vroiam să mai testez şi alte variante. Am folosit-o pe aceasta de la Teo, deşi era tot într-o combinaţie ciocolată albă – ciocolată neagră, mie nu mi-o plăcut că le-o dominat pe toate celelalte, deci voi reveni la prima testată.

  • 250 grame zmeură congelată am avut + 1 lingură zahăr
  • 200 grame ciocolată albă
  • 250 ml smântână pentru frişcă + 1 plic zahăr vanilat
  • 5 grame gelatină
  • 50 ml apă
Am pus la hidratat gelatina în apă.
Eu nu doar că am blendurit zmeura ci am pus-o pe foc mic cu zahărul cât să dea într-un clocot, apoi am blendurit-o şi strecurat-o de seminţe.
Am topit pe aburi ciocolata cu 150 din smântănă, după topirea integrală am adăugat gelatina şi am amestecat pân la topirea acesteia. Am adăugat în ciocolată piureul de zmeură.
Am mixat restul de smântână cu zahărul vanilat şi frişca astfel obţinută am încorporat-o cu spatula, câte o lingură, în ciocolata cu zmeură.
Am turnat crema roz peste cea cu ciocolată.
După jumătate de oră a trebuit să-i pun şi blatul ca să pot fugi d’ acasă.




Pentru că aşa am avut programul, am glazurat tortul după două nopţi şi o zi. 



Glazura - 80 grame ciocolată cu lapte topită pe aburi cu 50 ml smântână pentru frişcă. Am acoperit glazura cu firimituri dintr-un pişcot de şampanie pentru că era prea vălurită.




-         Ale, tortul are 1,922 kilograme, îs bună?! 




Verdictul fu că tortul e foarte, foarte, fffff bun şi  frumos ! Io cred că vro cinci dintre foarte ăia îs din exagerări.



2 comentarii:

  1. Dar de ce nu accepti tu toti "foarte" aia? Arata fain de tot tortul si-mi place mult ursulica ♥
    La multi ani lui bebe!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oi, de-ncep să le-nșir pe toate cele de nu-mi plăcură, o parte sunt în text, răman făr de niciun foarte pe stoc . . . La mulți ani, Bebe! Tati de Bebe, pan la majorat, poate mă anunți la vreme să am un tort cu 5 de foarte! Mulțumesc mult, Crisule!

      Ștergere