vineri, 5 decembrie 2014

Prăjitură cu mac şi vanilie

Pe când îmi adunam reţete pentru lista festivă  a lu’ 8 noiembrie am întrebat-o, într-o doară,  pe Ramona ce-mi recomandă cu foi şi creme. M-o trimis la tortul Kiss al Lissei (reţeta aici) care  fu taman  ce căutam făr să am habar că aia caut.   Pentru că urma să  porţionez prăjitura în bucăţi mici, adică exact ce nu mă pricep, am renunţat la o prăjitură înaltă, deci am redus dintre blaturi,  foi,  pân la urmă le-am  sucit cum dădeau în capul meu mai bine. Am renunţat şi la crema cu ness pentru că deja pe listă aveam prăjitura cu cafea, tot reţeta Lissei, aici pe zambetania. Dar tortul pentru onomastică de Ştefănuţ cel mai probabil va fi acesta în varianta originală.

Eu am pregătit foile şi blatul cu vro 3 zile înainte de asamblarea prăjiturii.
Ingrediente pentru cele două foi exterioare cu cacao coapte în tava pătrată 24x24:
-         4 gălbenuşuri
-         100 gr zahăr
-         3 linguri ulei
-         2 linguri cacao – 5 gr
-         o linguriţă rasă praf de copt – 2 gr
-         115 gr făină + 25 gr + 2 linguri pentru înfăinare la întindere

Am mixat gălbenuşurile cu zahărul până la topirea acestuia, am adăugat uleiul şi am continuat mixarea, apoi am încorporat făina (115 gr) cernută cu cacao şi praful de copt. Pentru că Lissa zicea că tre să fie un aluat nelipicios şi pân la asta să mai adaug făină, am mai pus o lingură cu vârf, adică 25 gr. L-am frământat două minute cu mâna.


L-am împărţit în două bile a câte 150 gr. Am decupat hârtia 24x24, am înfăinat pe rând fiecare bucată de aluat, am întins-o cu sucitorul direct pe hârtie şi am copt  câte 10 minute în cuptorul preîncins fiecare foaie.


 Cu făină suficientă nu se lipeşte şi nu-i complicat de întins. Eu le-am copt în interiorul tăvii mari, deşi regula îi pe fundu ăleia potrivite.


Pentru blatul interior cu mac :
-         3 albuşuri
-         o jumătate de lingură cu apă
-         75 gr zahăr
-         2  linguri cu mac - 20 gr
-         o lingură jumătate cu făină  – 35 gr
-         115 gr făină  Saru mana, G! Am copiat tot de la foi.

 N-am idee de blatul mi-o ieşit cum trebe, am înţeles din comentariile Lissei că tre să fie ca o bezea cu mac, la mine fu ca un pandişpan măcos. Fu delicios şi-n varianta mea.


Am mixat 10 minute albuşurile spumă tare la viteză mare, am adăugat treptat zahărul continuînd mixarea, la final am adăugat făina cernută amestecată cu macul, le-am încorporat la viteza cea mai mică a mixerului. 


Am turnat compoziţia în tava 24x24 acoperită cu hârtie de copt ş-am copt blatul 30 de minute la foc mic.




Pentru cremă – Lissa a folosit un plic cu praf de budincă vanilată, eu am făcut crema mea de vanilie cu unt la care am adăugat frişcă şi ciocolată albă:
-         3 gălbenuşuri
-         190 gr zahăr
-         375 ml lapte
-         40 gr amidon
-         100 gr unt 80% grăsime
-         100 gr ciocolată albă
-         200 gr smântână pentru frişcă
-     o păstaie de vanilie


Pentru pregătirea budincii am amestecat într-un ceaunel laptele,  zahărul, gălbenuşurile şi amidonul. Am pus compoziţia la foc mic cu seminţele şi păstaia de vanilie, amestecînd continuu pân la-ngroşare. Am îndepărtat-o de foc şi i-am adăugat untul cu ciocolata albă. Am amestecat bine până la topirea completă a acestora ş-am lăsat totul la răcit.
Am mixat smântâna frişcă, am adăugat câte o lingură de budincă răcită până când am încorporat-o pe toată.


Pentru decoraţii :
-         80 gr ciocolată albă
-         mac

Am topit ciocolata pe aburi, am aşezat pe marginile matriţelor pentru nasturi seminţe de mac, am turnat ciocolată topită cu linguriţa ş-am lăsat forma la-ntărit în frigider 15 minute, după care am scos toţi năstureii. I-am pregătit cu vro săptămână înaintea prăjiturii şi i-am păstrat pe tabla de lucru într-o cameră răcoroasă.

Asamblarea
-         am înfoliat tava 24x24
-         am aşezat o foaie cu cacao
-         am acoperit-o cu 1/3 din cremă


-         am pus blatul cu mac

-         iară 1/3 cremă
-         foaie cu cacao
-         ultima parte de cremă
-         după ce am lăsat-o o noapte la întărit, înainte de porţionare,  am aşezat din loc în loc năsturei.


Este una dintre cele mai bune prăjituri pe care le-am mâncat eu în ultima vreme şi deşi toate dulciurile mihaililor au fost  delicioase,  Kissu ăsta o fost printre preferatele tuturor, dacă o zis şi Ştefănuţ, pentru prima dată în 6 ani,  „ Maria, chiar ai făcut o prăjitură bună!” şi nu, nu se referea la năsturei, apăi aşa tre să fi fost.


Desigur c-am uitat s-o cântăresc.

Mâine e zi de carte, duminică oi vedea.

2 comentarii:

  1. Maria, tu mereu faci prajituri bune, deci nu stiu despre ce vorbeste Stefanut :D Desi, adevarul este ca nu am mancat prajitura facuta de tine. Asta trebuie remediata urgent! Deci, fa-te tu incoace, ca te pun eu la treaba :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pesemne c-ai uitat cum vara fac două zile pe drum, îşi imaginezi amu că după multe ceasuri ajung exact când tre să plec?:))))

      Ștergere