marți, 29 iunie 2010

Tort etajat - Tort nr.2 - Tort ciocolatos















Tort rotund  - baza 40 cm
1. Blat cu migdale

· Ingrediente
- 300 gr migdale prăjite şi măcinate
- 300 gr zahăr
- 10 ouă
- 1 plic praf de copt

· Mod pregătire
- se bat cele 10 albuşuri spumă tare cu cele 300 gr zahăr;
- se bat separat 10 gălbenuşuri şi se adaugă peste spuma de albuşuri;
- se adaugă în ploaie migdalele măcinate şi praful de copt amestecînd uşor cu lingura de lemn;
- se pune compoziţia la copt în tava acoperită cu hârtie de copt (tava rotundă cu diametrul de 40 cm) şi se coace în cuptorul preîncălzit  până când trece testul cu scobitoarea;
- se lasă o noapte la rece acoperit cu folie, astfel nu-l mai însiropez când asamblez tortul final;
- a doua zi blatul se taie în 3 foi pe orizontală.

2. Crema
· Ingrediente
- 700 gr frişcă lichidă
- 150 gr ciocolată capucino
- 150 gr ciocolată albă
- 2 plicuri cu gelatină
- esenţă de rom


· Mod de pregătire
- ciocolata albă se topeşte la bain–marie cu 100 gr frişcă lichidă şi se lasă la răcit;
- ciocolata neagră se topeşte cu 100 gr frişcă lichidă  lpe aburi şi se lasă la răcit;
- 500 gr frişcă lichidă se bat ;
- se amestecă jumătate din cantitatea de gelatină pregatită conform instrucţiunilor de pe plic cu ciocolata albă şi cu 250 gr friscă bătută;
- se amestecă cealaltă jumătate din cantitatea de gelatină cu ciocolata  capucinoasă şi cu 250 gr frişcă bătută, se adaugă esenţa de rom;


3. Fondantul şi decoraţiunile
Tortul este acoperit cu 150 gr ciocolata neagra topită cu 80 gr frişcă lichidă şi este decorat cu împletitura din frişcă pe lateral şi cu trandafiri/frunze  din pastă de ciocolată albă şi neagră.


ASAMBLARE
- într-o tavă se pune o foaie de tort peste care se toarnă crema din ciocolata cu capucino, apoi a doua foaie şi crema din ciocolată albă, se acoperă cu al treilea blat;
- se lasă la rece 5 ore ;
- se unge tot tortul cu un strat fin de ciocolată topită;
- se decorează cu trandafiri şi frunze din pastă de ciocolată, iar partea laterală cu împletitura din frişcă .

Tortul superior -  etajul (15 cm)
Identic ]n totalitate cu primul tort (am folosit 1/3 din ingrediente).



Povestea tortului etajat

· CE AM GREŞIT?
- când erau în forma detaşabilă am pus şi ciocolata topită pentru acoperire blaturi, ciocolată care s-a murdărit de la crema albă, am încercat să şterg cu pensula, a dispărut luciul ciocolatei, am acoperit totul din nou cu cacao;
- toate frunzele,  pe care le-am obţinut prin pictarea cu ciocolata albă topită a unor frunze naturale de trandafir,  s-au rupt;
- piesa pe care scrie “casă de piatră!” este mult prea mare în raport cu tortul, am facut-o mult înainte făr să am habar cum va arăta tortul final, am încercat atunci să o micşorez dar crăpa şi am renunţat;
- am scris cu ciocolată deschisă urarea, trebuia cu neagră!
- Lissa mi-a spus că nu are culoare, fiind un tort cadou pentru nuntă, am vrut sa fie în alb-negru, probabil ar fi picat bine o pată de altă culoare.



· CE A FOST BINE
 - trandafirii au fost superbi, primii din viaţa mea “cofetăroasă”;
- blatul tortului l-am lăsat înfoliat două zile în frigider şi s-a umezit foarte bine;
- crema ciocolatoasă pe blatul de migdale foarte aerat a primit apaluze de la nuntaşi;
- aproape bine am reuşit împletitura pentru prima dată;
- la nunta de argint voi fi excepţională, promit !

L.E.
Pentru Irina reţeta plastilinei din ciocolată.
Aici sunt poze şi o mie de alte informaţii ajutătoare.
Transcriu pe scurt ce a rămas notat în caietul meu,  la 3 ani după această unică experienţă.
Plastilina albă
- 90 gr ciocolată Primola + 33 gr miere de salcâm -  am făcut 6 boboci şi un trandafir
Plastilina neagră
- din ciocolată Heidi nu mi-a ieşit
- din Novatini amăruie 100 gr +  49 gr miere - mi-a ajuns pentru 3 boboci, un trandafir, tabla şi câteva frunze.
- din 100 gr Primola şi 49 gr miere  a fost modelabilă

2 comentarii: